€1,7 miljoen investering in online dermatologie belooft huidige wachttijden te verminderen

Skindr, de Belgische pionier in online dermatologie, heeft in zijn meest recente financieringsronde €1.7 miljoen opgehaald. De investering, geleid door gevestigde financiële spelers, markeert een significante stap in de evolutie van digitale gezondheidszorg in België.

January 16, 2024

In het steeds evoluerende landschap van de digitale gezondheidszorg heeft het Gentse bedrijf Skindr een significante mijlpaal bereikt. De dermatologie-app biedt mensen met een huidprobleem gemiddeld binnen de 48 uur een diagnose- en behandelplan met voorschrift. Een unicum in België, waar conventionele wachttijden in de dermatologie kunnen oplopen tot meer dan twaalf maanden.

De app werkt niet met artificiële intelligentie, maar wel met echte dermatologen. Dankzij een speciale opleiding, kunnen de dermatologen van Skindr 95% van alle gevallen volledig online behandelen aan de hand van foto’s en een chatgesprek met de patiënt. Wanneer er nood is aan een voorschrift krijgt de patiënt die op de identiteitskaart. Skindr CEO – en voormalige huidpatiënt – Jochen Boeykens: “Heel veel dermatologische problemen kunnen online gediagnosticeerd en behandeld worden. Bij het vermoeden van een kwaadaardige huidkanker moet er uiteraard een fysieke afspraak ingepland worden. Die risicopatiënten hoeven niet achteraan de conventionele wachtrij, maar worden snel ingepland bij één van de 10 doorverwijslocaties - waaronder UZ Brussel - voor eventueel bijkomend onderzoek of behandeling. Zo slagen we er ook in om doelgerichte afspraken te maken. Wanneer er bijvoorbeeld allergietesten nodig zijn, zullen die meteen ingepland worden, zonder dat daar een extra fysieke consultatie voor nodig is.” Op die manier kan de dermatologie-app alle huidpatiënten een oplossing op maat van hun aandoening aanbieden, in lijn met de klassieke doorverwijzing voor complexe zorg vanuit andere dermatologen of huisartsen.

De innovatieve benadering van Skindr wordt nu versterkt door een substantiële investering van € 1,7 miljoen, geleid door Mitiska, een bekende investeerder in de financiële wereld en een vehikel van de familie Geuten. Belangrijke investeerders in deze ronde waren ook Nicolas Linkens, managing partner bij Rivean Capital, en Belgische angel investors Matthieu Vaxelaire (Mention, eFounders) en Kester Goh (Magnax). Deze financiële ontwikkeling benadrukt zowel de groeiende impact van Skindr in de sector van e-dermatologie als het stijgende vertrouwen in digitale gezondheidsoplossingen.

De kapitaalinjectie zal worden gebruikt om de patiëntenervaring te verbeteren, meer dermatologen aan te trekken en de efficiëntie nog verder te verhogen. Skindr heeft als doel om de wachttijden in dermatologie verder te verminderen en zijn diensten toegankelijker te maken voor een groter publiek.

In de afgelopen drie jaar heeft de digitale benadering van Skindr in de dermatologie reeds zijn effectiviteit bewezen:

• De Skindr dermatologen hebben in totaal meer dan 20.000 online consultaties verzorgd.
  • De app heeft een gemiddelde responstijd van 21 uur – aanzienlijk sneller dan de traditionele wachttijden van gemiddeld 4 tot zelfs 12 maanden.
  • Samenwerkingen met verzekeraars zoals Helan en AG Insurance hebben de toegankelijkheid en het bereik van Skindr’s diensten verhoogd.
  • UZ Brussel bestendigde haar innovatieve imago door vorig jaar het eerste Belgische ziekenhuis te worden dat fungeert als fysieke uitvalsbasis voor e-dermatologie. Die samenwerking stelt Skindr in staat om patiënten met gangbare huidaandoeningen snel een diagnose en behandeling te bieden, terwijl patiënten met meer complexe aandoeningen snel toegang krijgen tot fysieke consultaties.
  • Patiënten beoordelen Skindr bijzonder positief, met een gemiddelde score van 9.2/10 uit meer dan 1.200 beoordelingen.
  • Sinds de lancering heeft de Skindr app meer dan 40.000 downloads

Dr. Annelies Avermaete, dermatoloog bij Skindr, benadrukt de impact van de investering: “Het tekort aan dermatologen is een bekend probleem dat niet zal verbeteren in het komende decennium. Met Skindr vergroten we de efficiëntie en bereikbaarheid van dermatologische zorg met een duidelijke meerwaarde voor de patiënt, de zorgverlener en het zorgsysteem.”

Nicolas Linkens, die toetreedt tot de raad van bestuur, deelt zijn visie: “Mijn betrokkenheid bij Skindr is een stap naar het verbeteren van de toegang tot kwalitatieve huidzorg. Door het verminderen van wachttijden en het aanbieden van geavanceerde zorg kunnen we een significante impact maken.”

Met deze investering positioneert Skindr zich als een belangrijke speler in de transformatie van de gezondheidszorg, waarbij de focus ligt op patiëntgerichte en technologiegedreven oplossingen.

Over Skindr

Skindr is een Belgische app die ervoor zorgt dat mensen gemiddeld binnen de 48u professioneel huidadvies ontvangen van een Belgische dermatoloog, inclusief behandelplan en voorschrift. De app werd in 2021 door dr. Annelies Avermaete (dermatoloog) en Jochen Boeykens (patiënt) in samenwerking met 20 dermatologen gelanceerd. Skindr heeft als doel om patiënten de best mogelijke dermatologie-ervaring te bieden en om voor dermatologen de meest flexibele werkplek te zijn.

Betrouwbaar advies van een dermatoloog was nog nooit zo dichtbij.

Hoe werkt het? (25sec)